23948sdkhjf

Kunder vil betale fem gange så meget for en afkølet sodavand

Der er run på supermarkedernes køleskabe med kold kildevand og cola i disse dage.

Masser af storsvedende danskere har brug for at blive kølet ned i sommervarmen, og i ethvert supermarked tiltrækkerkøleskabene med kolde drikke mange kunder – også selv om man andetsteds i samme supermarked kan finde de samme drikkevarer op til fem gange billigere.

Eksempelvis er literprisen for Coca-Cola i gennemsnit tre gange højere, hvis man tager en Coca-Cola fra køleskabet i stedet for at tage den fra rækkerne med uafkølede sodavand.

Det viser en stikprøve-analyse, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har foretaget i danske supermarkeder, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Prisforskellen er størst i Netto, hvor literprisen for kold Coca-Cola er 5,1 gange højere end literprisen for Coca-Cola opbevaret ved almindelig supermarkedstemperatur.

Den mindste prisforskeler fundet hos MinKøbmand, hvor man kan få en kold Coca-Cola til en literpris, der er 2,4 gange højere end literprisen for en uafkølet udgave af samme læskedrik.

- Man skal forstå forbrugernes adfærd ud fra den brugssituation, de er i. Nogle gange vil man bare have en svalende læskedrik her og nu, og derfor er man ud fra situationen parat til at betaleen relativt høj pris, selv om man kan købe det samme produkt langt billigere. Det er derfor mere brugssituationen end selve produktet, der afgør, hvilken pris kunderne er villige til at betale, siger Nicolai Broby Eckert, der er ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher & Partners.

Et andet eksempel, hvor brugssituationen er afgørende, er ifølge Nicolai Broby Eckert valget mellem fast track og den almindelige kø i lufthavnen.

Hvis man er i en situation, hvor man har brugfor at komme hurtigt frem, vil man også ofte være villig til at betale mere for at få plads i fast track-køen, selv om den ydelse, man får ved skranken, er den samme.

- I rigtig mange virksomheder kunne man med fordel lade sig inspirere af Coca-Cola-eksemplet. En betydelig del af de danske virksomheder fastsætter deres priser ud fra produktet i sig selv.I stedet burde de i langt højere grad tage udgangspunkt i den brugssituation, deres kunder er i, lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.

Stikprøve-analysen af Coca-Cola er foretaget den 20.-21. juni 2019.

Kommenter artiklen (3)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063